Sunday, October 12, 2008

Rapport

Jag skulle nog allt i runda svängar se mig själv som en world citizen.

En tolerant och intresserad medborgare av världen som artigt nog inte skulle tacka nej till vare sig tacos, sushi, piroger eller chapati. Intresserad av andra kulturer och tankesätt. You know the deal.

Okej. Ibland så förstår jag mig inte alls på vissa saker som rör människor från andra kulturer. Inte ett skit faktiskt. Men jag konstaterar då att det antagligen finns någon intressant idé bakom händelsen eller utförandet i vilken den kulturella aspekten tagit form. Eller nått.

Här på universitetet finns en mängd olika nationaliteter och i veckan inträffade en händelse där en av dessa nationaliteter hade huvudrollen. Vi kan kalla honom glasögon-Raji och att han påminner om Apu i Simpsons.
Han noterade mig i Sivans-kön en kväll och hälsade mig "Welcome tooo Sivans!"

Och där hade startskottet gått för hans dialog med mig under kvällen.

Han deklarerade att han inte kände någon och jag föreslog Växjö International Students. Jag konverserade lite snabbt innan jag hängde in jackan och önskade trevlig kväll.
Men det var försent. Han dök upp. Överallt. Hela tiden.
"Can I cam with you? Wat are yo doing after dis?"Han tyckte jag va snäll som pratade med honom.
Ni kanske tycker synd om Raji. Det var det inte.
Det var regelrätt stalking. Han väntade på mig utanför Sivans, eller nä iaktog.
Det hade tydligen inte gått upp för Raji att vi var än mindre vänner nu än innan vi ens pratat.


Någon dag efter detta hör jag ett hellooo i skolan varpå jag säger jävla snabbt hello och går snabbare än snabbast.

Efter detta har jag faktiskt känt lite obehag för Raji och hans landsmän. För att göra en lång historia lite kortare i alla fall-
Klockan är nu efter midnatt och jag sitter fortfarande i skolan och jobbar av lite saker. Det visar sig att Rajis landsmän är ett lustigt nattfolk som cirkulerar i massor här och har för sig saker.

Så jag har konfronterat min rädsla nu under kvällen och kommit fram till att Raji förhoppningsvis var ett obehagligt undantag.


God natt

No comments: