Sunday, November 22, 2009

Ang. blog

Jag minns det som igår, nej inte riktigt. Men jag minns! när vi hade svenska med Anna-Maria på gymnasiet, i tvåan skulle jag tro, och vi diskuterade årets SAOL och vilka nya ord den innefattade. Jag räckte upp handen och nämnde ordet blog, för det hade jag läst i tidningen. Vi pratade om att det var en förkortning på weblog, vad det nu kunde innebära.

Pinsamt nog har jag varit låtsasskribent för min imagninära webbtidning i fyra år nu. Dra mig baklänges. Först blogg.se, sen resedagboken (om det nu räknas), tillbaks till blogg.se och till sist blogspot. Många ämnen har hunnit avhandlas och ibland läser jag mina gamla kåserier och ömsom skrattar och ömsom gråter (mest för att jag varit pinsam). Fina och fula tider har skildrats, men det som har slagit mig mest är jag aldrig lyckats ha någon kontinuitet eller röd tråd. Jag har förstått att man ska ha det, typ som Elin Kling som skriver klockslag. Om Elin Kling är den stilistiskt korrekta, så är väl jag den plåttriga sommarstugan. Jag antar att det är min röda tråd.

Apropå stilistiskt korrekt. Jag råkar veta att Scott Schumann, the sartorialist, är i Barcelona. Och att han blivit pickpockad. Hur vet jag nu detta. Nils och Chris har också haft någon muterad form av influensa och för att fira tillfrisknande gick de tu i sina sunkkläder och käkade kinamat. De träffade helt sonika Scott och bytte några ord, han undrade då vart det fanns coola kvarter. Ser man på. Om vi hade korsat våra vägar sträckan mellan min lägenhet och pakistanhandeln hade han nog alldeles säkert knäppt min bild. Detta med tanke på hur uteliggar/lager-på-lager/Olsentwin jag sett ut i helgen. Fabulöst

No comments: