Saturday, December 19, 2009

Jag vill leva och dö i norden

Kära vänner,
Huruvida jag lyckades komma med planet från Spanien tänker jag inte kommentera. Men sen landade jag i Köpenhamn, tog tåget genom ett snötäckt landskap, och vaknade morgonen därpå i en jättesäng. Blå himmel, krispig snö, kaviar och mellanmjölk i kylen och nyhetsmorgon på tv. Exotiska kulturer i all ära, men ingen vurmar för det skandinaviska så mkt som jag. Furu, allmoge, fullkorn, fisk. Och det är så gött att kunna gå in i en affär och kunna förklara vad man vill ha, ochdomärtrevligatillbaks halleluja. Sen är svenskar aningens drygare, mer dömande och snyggare. Men det får duga.

Har nu spenderat de senaste dagarna i Skåne och byggt pepparkakshus. Väntar nu på att lussekusdegen ska jäsa klart.
Och för er som är oroliga över att jag skulle sluta skriva sjuka anekdoter,och fläka ut min själ för allmänt hånskratt, så behöver ni inte oroa er.

Hej på en stund

1 comment:

Mastern said...

heeej! det var fint att höra din ljuva stämma tidigare.

du, vi har startat en nya succéblogg! kom in och värm dig lite vettja. http://gronegatan.blogspot.com/

smell ya soon!