Thursday, December 3, 2009

LIVE blog


Folkmassan aka katalanerna med något på hjärtat vek av mot stadshuset.
Kunde räkna till elva redo polisbussar och trycka in folk i. Och en ambulans. Haha.
Det måste varit en aggressiv hjärtefråga.
Ja, Kataloniens flagga vajade högt som lågt.



Det här mina damer och herrar är en bild från mitt universitet i våras. Dom ockuperade skolan för att de inte gillade Bologna rocess. I snabba drag, vad jag har förstått, är denna process ett sätt att göra kvaliteten jämlik bland universiteten i Europa, så att det dels är lättare att läsa utomlands och få dessa poäng tillgodoräknande. Bland annat. De ser då till varje universitet vad som behövs göras för att få upp denna kvaliteten. På vår skola innebär detta att det är fler uppgifter, obligatorisk närvaro på en del lektioner och liknande, detta för att kunna se att kvaliteten är hög.

Många utav studenterna är helt tokiga över detta för de får mer att göra och behöver gå på fler lektioner, och är allmänt trotsiga över denna förändring. Det har alltså varit sjuka sammandrabbningar mellan polis och studenter pga av detta under året. Politikerna tycker det är beklagligt att studenterna inte ser att detta är för deras bästa.
Det som jag kan hålla med vissa studenterna om är att en del har svårt att finansiera sina studier och måste jobba, och iom den ökade lasten i skolan hinns detta kanske inte med. Men ärligt så tror jag en del folk bara är lata haha.

Denna lilla revolt sker på en del ställen i övriga Europa också, men i Spanien har det varit ganska våldsamt.

2 comments:

Anonymous said...

Tack for intiresny Blog

Anonymous said...

yässss, väry intiresny