Wednesday, January 13, 2010

Hjärngympa part 1

Funderar på om jag typ är understimulerad. Eller om jag fått en smäll i huvet. Jag har sedan en längre tid konkat runt på min gamla historieskolbok. Igår grävde jag även fram geografiboken. Åker jag på bäng om jag säger att det är jävligt spännande? Inte så mkt geografi, men historia.

Min senaste favorit är 17/1800-tal, industrialismen. M-m-m. Poletten trilla ner när jag mölade artiklar inför min tenta i International Economic History. Så whoever sa att tvångsinlärning inte leder till något positivt har ledsamt nog fel (fan). Men igår så läste jag om dinosaurierna! M-M-M! Som försvann för 65 miljoner år sedan. Blygsamt kort period. Så något stort hände vid den tiden, teorierna cirkulerar mest kring typ meteorit. Då snackar vi inte "åh kolla fin sten! dunk". Mer en sten som skapade så mkt damm och partiklar att solens strålar inte nådde jorden på flera år --> ingen dinomat.

Men det spännande är att på flera ställen i världen finns det stoftlager som visar på att något rafflande har hänt. Por ejemplo i Stevns Klint i Danmark finns det ett lager mellan krita och tertiär-kalksten se ett mörkt lager som innehåller iridium. Ett sällsynt grundämne som är så tung att den typ bara finns i jordens inre, och även i en del meteoriter. Man ba' woho.

Men tänk liksom att fingra på ett dinoben! 65 miljoner år gammalt.

Det bästa i kråksången har jag inte ens kommit till HEHEHE. Det är det faktum att Stevns Klint ligger i Öresund på perfekt semesteravstånd från Helsingborg HEHE. Och mitt emellan ligger Ven, en ö där Tycho Brahe hängde. Visste ni att han hade en tam älg? Haha. Men han hade rätt mycket partys, och en gång var det någon som gav den öl, så ramlade den ner för en trappa och dog. Älgen alltså. Tycho Brahe hade en silvernäsa också. Typ så dåtidens grills.

Så blir kul för Pontux och cykla runt med mig och kolla på gammel skit. Och Pontux, om du läser det här......ehm.....SURPRISE
Jag har redan bokat cyklar


Jag utmanar förresten -- klicka här

8 comments:

blogstojevski said...

you've been served!
4335 poäng på kunskapsjakten. BOYAH!

Anonymous said...

fan jag känner mig så dum, och för snabb. jävla slarv fel på några....jaja jag får väl leva med detta. men kul test ju!! Pöss/Vic

Anonymous said...

4228 fick ja nu. fan as haha. körde du svår eller medel?
fart smella
puss
h

Anonymous said...

så sär skriver jag också inte bra slarv fel där hahaha.

Anonymous said...

haha kör bara vicke!
rätt kul ju

Anonymous said...

YEEEEEES 4480!!!!!
/the winner hilini från billini

Anonymous said...

kolla poängen nu då!! haha /vic

Anonymous said...

hoho jag kan inte se dem :/ säg!
h