Saturday, April 10, 2010

Väggbonad

Det hänger en 2 x 1,5 meter stor typ hembygge-canvas-tavla i vardagsrummet i Helsingborg. Den ingick pga avancerad upphängning och är helt ok. Nu är det order från godsägaren att tyg och motiv ska bytas ut för omväxlingens skull.

Det är kul för jag och Ponta brukar ha våra diskussioner om heminredning. Han gillar när det ser ut som ett hotellrum medan jag gillar lagom hemtrevnad. Han gillar vitlackerat och jag kökssoffor. Han gillar vitlackerat och jag souvenirer. Alltså, jag eftersträvar inte ett hem fullt av loppisprylar men skulle kunna tänka mig en trasmatta i hallen, och en dalahäst i miniatyr på tv-bänken. Så fort jag säger trasmatta får Pontus utslag.

Min syrra berättade en anekdot om en familj i Stockholm som hade ett stilrent vitt och minimalistiskt hem. En jul hade frun i huset tänk att pynta lite och knöt röda diskreta rosetter runt handtagen på köksluckorna. Mannen kommer hem och undrar om "det här är nån jävla hembygdsgård". Ha ha ha. Pontus har sagt att om jag fixar det där tyget till jättetavlan så kan jag få ta med en hembygdspryl in i lägenheten.

Visade Marimekko-tyget ovan för Pontus (tyvärr) och han gillade det skarpt. Vitt och svart. Kul. Så nu får det väl bli det. Så länge jag slipper betala hah.
Och om du av någon händelse läser det här Ponta....eh..love you

No comments: