Thursday, August 20, 2009

För två dagar sedan hade jag tagit löpet mot sängen så fort klockan typ närmat sig 22.00. Eller så fort det ens börjat skymma lite lite ute. Jag hittade nämligen något som visade sig vara en sjukt bra bok. I min bokhylla. Ovanför sängen. Say wut otippat. Där har den stått ända sedan någon forntida födelsedag då jag fick den av min ömma moder. Jag kommer ihåg att jag började läsa nåra sidor och sen fick den kalla handen. I bokväg är det rätt mycket som får kalla handen av mig. Jag försöker, står emot, håller ut genom klyschiga manus, chic-lits, deckare, bestsellers, men det går inteeeeee. Jag får krupp. Och det värsta jag vet är namnen i böckerna, det ska alltid vara så sjukt märkvärdiga namn.
Ja, jag vet att Millennium-trilogin är en hit. Men jag började läsa och hela beskrivningen av Lisbeth Salanders uppenbarelse som en goth typ fick mig att tröttna. Förlåt. Jag ska försöka igen. Kanske, någon gång.


Så efter att ha insett att jag och böcker har ett konstigt förhållande började jag lura på vad för böcker jag måste leta efter. Det ska vara oförutsägbart, handla om öhm livet, gärna utspela sig på 20-60-talet, eller typ 1700-talet. Eller inte alls. Men när jag väl har hittat min bok släpar jag med mig den överallt. Jag slukas lite väl.
En bok som etsades sig fast från högstadiet var Michelle Magorians En liten kärlekssång. Mmmmm, ljuv första världskrigets romantik. Eller, snackar vi oförutsägbart: Cirkusdirektörens dotter av Jostein Gardner. I vintras när vi var i Kanada läste jag en mindre jäkel till bok som hette Vi i villa av pseudonymen Hans Koppel på bussen Whistler - Vancouver tur och retur. Också oförutsägbart och underhållande/skrämmande. Eller Piccadilly Circus ligger inte i Kumla av Håkan Nesser top notch.


Skitsam. Åter till boken jag dammade av. Curtis Sittenfeld - En klass för sig. Handlar om ett high school-internat på amerikanska östkusten och huvudpersonen är en grå mus som analyserar och mest av allt bara skulle vilja ta på alla killar hon ser i princip. Jag sörjer typ att den är slut.

Nu har jag lämpat av den hos Emma, för en bra bok är inget som ska damma i bokhyllan.
Nu behöver jag en ny bok att läsa- hjälp?


Miss u boken

No comments: