Sunday, August 30, 2009

Satt på tåget och fingrade på min cellofanen kring elle-tidningen i fredags, förberedde mig för långresa helt enkelt. Ombord snubblar dunderklumpen.

Han är full, tjock, finnig runt munnen och har ett öga som skelar. Han är ung och lyssnar på en cerise iPod som han förmodligen stulit. Sätter sig med ett dunk på fyrsätena brevid, slänger upp tygskorna på sätet emot och vi runtomkring pressar oss mot våra platsreservationer.

Mannen mitt emot mig har sportsandaler, medelåldersjeans och läser ett blad i kategorin kyrkan och folket. Det var trångt, lugnt och behagligt till babyface dök upp. Han skränar och slöddrar högt som om han är kungen av kungsan. Knäcker en öl och sjunger med i låten han lyssnar på "...snusen rinner som Niagara-fallet". Vi andra ser framför oss hur de närmaste 2.5 timmarna kommer suga apa, och kör olika sorts svenska taktiker...ignorerar så vi får nackspärr, försöker be honom att dämpa sig etc.

Hans påtända auora bländar oss och jag funderar på hur var när varför. En normal hjärna som bara försöker förstå, gör analys och konstaterar att han kanske är en kille som kommit över 3.5or och försöker spela cool. Fel

Mellan Lund och Varberg ringer först polisen i Malmö och förmedlar en anklagan gällande misshandel och vill hålla förhör. Babyface förklarar medan han håller i sin öl att han slöddrar på grund av sina mediciner och vill inte att samtalet ska bandas. Han förklarar vidare att han misshandlade Ali av självförsvar. Babyface rabblar sedan juridiska termer som jag efter antalet högskolepoäng inte hade rapat upp i en handvändning. Kungen av kungsan chillar, luktar på sina cigaretter och jag hoppas han ska missa tåget när han går ut och röker. Kyrkmannen skrattar åt mig. Senare knäcker jag min loka och säger att det dags för kvällens första och han skrattar igen.

Västeråspolisen ringer och anhåller Babyface i hans frånvaro och han kontrar förbannat att han för fan inte kan vara i Malmö klockan fem och sedan pistolhota i Västerås klockan sju.
Advokten ringer och Babyface säger att han inte druckit, pundat heroin eller nått på tre månader. Han har tydligen redan suttit inne nån sväng.

Han ringer sin langare och meddelar inget jävla china white och att han inte får tillräckligt med metadon i sin avvänjning. Vi kommer fram till Göteborg och han fortsätter snacka högt om hur äcklig den jävla staden är. Jag kontrar lite och säger att
- den är väl fin, vart kommer du ifrån då?
Han säger på nån hemmasnickrad skånska att han kommer från Helsingborg.
- Eller ah, har bott där i tre år.
- Jaha, där är det fint. Vart växte du upp då?
- Mariestad, är på väg dit.
Frågan vi alla funderat på. Hur gammal är du Babyface

- 18, säger han på sin Mariestadsskånska

No comments: