Wednesday, January 13, 2010

Ang taco

Ja angående taco som jag skrev i förra. Om tacotrenden. Kanske svårt och förstå men jag tror inte att något land äter så mycket tacos o dyl som svenskarna gör. Kanske Mehico, men inte på samma sätt.

Till exempel Österrike. Sverige har mataffärerna ungefär 5-7 hyllmeter tacos medan jag i Österrike knappt notera en hyllmeter-rad. Från det internationella klustret i Barcelona fick vi frågan: vad äter man i Sverige. Alltså....så berättade jag om potatis, jordgubbstårta, julbord, köttbullar....men tillslut var man ju ändå tvungen att bolla fenomenet fredagsmys. Och det faktum att genomsnittssvensken äter tacos minst en gång i veckan. I alla fall barnfamiljer. Min empiriska insamling stödjer detta. Igår åt jag till exempel tacokycklingsgratäng. Bra påhitt. Och jag ser dessutom fram till en viss kär persons bröllop då det kommer vankas tacobuffé. God mat = bra fest.

Sen pratade jag vid två tillfällen med två olika mexikanska sällskap i Barcelona. Jag skämtade lite lätt om att vi åt "mexikanskt" i Sverige, tacås, med vetskapen om att jag skulle bli utskrattad, vilket jag blev.

Jag skulle ändå säga att svensk vardagsmat är internationell. Wok, tacos, couscous, fetaost, sushi. Här kan man nu dra flera slutsatser. Är Sverige ett identitetsfattigt land som behöver anamma andras matkulturer? Eller en jättestor glad pyttipanna av identitet? Jag tror det senare. Men ändå, vad är det som gör att vi suger åt oss all den nya maten? Nyfikenhet på nya produkter i affärerna, eller mataffärernas förtjänst som gör inköpet från första början. Eller mattidningar, trender, kockar. Eller resor, hitresta, inflyttade, tv.

Sak samma. Tacos är gott.
En annan intressant sak är att det finns väldigt många internationella restauranger i Sverige. Inte så mycket tvärtom, vilket kanske är tur ("finns det svenskt kaffe på hotellet?")
Men svensk kostkultur går inte obemärkt förbi. Ballerina, kaviar, knäckebröd, lingonsylt, daim, krusbärsmarmelad, pannkakor, sill, gravad lax åt världen via Ikea Foods. Alla globetrotters bunkringsstation. Pjuh

No comments: