Tuesday, September 15, 2009

Business and pleasure

Första dagen vid universitetet. Mellan tio och två var det ett tungt informationsflöde blandat med powerpoints och tafatta översättningar mellan katalan, spanska och engelska. Karln som höll i detta, och som för övrigt är ansvarig för utbyteskontoret vad jag förstod, var en måttligt hysterisk moderator haha.. "okey" Han sa okey efter varje mening typ som bara en feminin spansk man kan göra. Plus att det lät som om han behövde gå på dass. "Okey, bueno"


Det var även en polis där som på spanska berätta lite om hur man skulle gå säker här i staden. Han visade på en karta och förklarade massor av saker jag inte förstod. Den hysteriska, dassnödiga mannen skulle således översätta men det blev mest pannkaka. Till exempel översatte han det faktum att det inte var förbjudet att använda eller inneha droger, MEN att sälja. Bra då vet vi det. Han fortsatte vidare att peka på ett område på kartan och sa "recommondations to all ze boys, this is where the prostitutes are" Ja, bra då vet vi det också. Äh han menade nog egentligen att dom skulle se upp i det området vad det gällde stöld och så.


Hade lätt huvudvärk efter dassmannen och all katalanska. Tog sedan ett trött löp mot kontoret för språk för att anmäla mig till en av de få platserna för spanskakurser och fick plats, pjuh. 28 september börjar den, långt kvar.. Sen käkade jag och svenska Martina lunch i skolan, hon fick för övrigt ingen av de 30 platser (det är typ 300 utbytesstudenter) i level 2 spanskan som fanns så stackaren fick välja katalanska. Så lunchen var välbehövlig efter allt jox.


Strosade lite i affärer efter det och sen hem för project runway. Säger bara om jag får knarka lagligt här så tänker jag fan ladda ner allt jag kan komma på. Till och med Jaque Tati, bara för att jag kan. Oj, det skulle jag kanske inte sagt högt, jag laddar inte ner någonting nej.


SEN, för att fortsätta min redogörelse, var jag på representationsmiddag med universitetet i Smålands skogar. Det ni! Och Kri, jag ska personligen sända dig ett mail och namedroppa alla kändisar som var med vid denna trevliga dinering. Hälsningar från en viss japansk lärare. Jajjemän. Och studievägledaren var med.


Vi drack sangria allihop och jag sa att jag kunde gå med på att ha föredrag för nästa års utbytesstudenter om jag fick dessert. Det fick jag. Jag tror även att jag efter den middagen kommer få komplettera vilka poäng jag fan vill haha. Frågade dem hur många mail de fick per dag och de svarade runt 65. Fy. Jag sa att jag numer bara ska skriva "jag vet vad du gjorde i barcelona" som headline i framtida mail för extra snabb service. Dom skrattade åt mig.


Nummer ett kom precis in och snackade gott med mig. Camilla undrade vad nummer ett hette. Hon heter Roberta och hon berättade precis om sitt kontor. Det är alltid lika roligt. Hon kallade precis kontoret för the ungly factory för att alla är så jävla fula. Hon är väldigt snäll men kan bara inte hjälpa att tycka att det är fuldjungel med uni-brows och knasiga människor. Hon doktorerar typ inom computer science. Det säger väl det mesta. På hennes förra kontor fanns det en tjej, och det är ju kul att inte vara ensam tjej. Bara det att denne råkade se ut som en man och blev typ kär och besatt av nummer ett. Jag har bett henne sätta upp webkamera på kontoret så jag kan följa evetuella drama live från uglyfactory.blogspot.com.


Nog trams för idag.


Imorrn ska vi ha welcome dinner och sen gå ut på shoko
Adios

1 comment:

Anonymous said...

Nu har jag läst igenom hela bloggen sen du kom till Barcelona. Är inte inne på blogspot så ofta eftersom det är blockat o oerhört segt. Men det verkar som du har det bra och det går fint för dig! Puss //emma